Saturday 7 December 2013

Tips ubatan merawat serama semasa musim banjir (Medicines for seramas during flood season)

Antibiotik Extra Plus ini sesuai untuk merawat penyakit selsema, coryza, E-coli, colisepticeamia, salmonellosis, taun unggas dan sebagainya.. Sangat mudah cara penggunaannya, titis saja setitis ke dalam mulut serama setiap hari selama 1-2 hari. Kalau tidak menunjukkan kesan penyembuhan yang positif eloklah ikhtiar cara lain.

This Extra Plus antibiotic is suitable for diseases like cold, coryza, E-coli, colisepticeamia, salmonellosis, fowl cholera etc.. Very simple to applied, just feed a drop of this medicine one time per day for 1-2 days. If still no positive healing situation maybe you should use another ways.


Selepas 2 hari merawat dengan antibiotik Extra Plus didapati serama saya sudah selamat dari keadaan kritikal tapi kesihatannya masih kurang memuaskan. Balung dan kerandut serama saya masih kebiruan. Jadi saya sambung rawatan dengan ubat Union Sulfa ini. Saya berikan 2 kali sehari di waktu pagi dan petang dan alhamdulillah ia menunjukkan kesan yang baik dimana balung dan kerandut serama saya sudah mula beransur menjadi merah dan ayam sudah semakin sihat.

After 2 days using Extra Plus antibiotic and I found that my serama is safe from critical situation but I still unsatisfied with his condition. His comb still blue in colour and I continue the treatment using this Union Sulfa medicine 2 times a day in the morning and evening. Thanks to the god his condition becomes better and his comb slowly turns red again.  

No comments:

Post a Comment